Czy dobrze interpretujesz wspomnienia?

Czy dobrze interpretujesz wspomnienia?

Czas jest względny. W mikroskali cząstek elementarnych nie ma praktycznie żadnego znaczenia. Czas który czujemy, który odczuwamy jako teraźniejszość, przeszłość, przyszłość, jako coś co po prostu wyznacza początek, jakiś ciąg i koniec, to jest tylko nasze subiektywne odczucie i możliwe, że jesteśmy jedynym gatunkiem który zdaje sobie z tego sprawę.

 Nasze postrzeganie czasu Często dotyczy bycia punktualnym planowania przyszłości, planowania wyjazdów, dotrzymywania terminów. Ale czas, który nas dotyczy jest tak naprawdę czasem subiektywnym, który przeżywamy każdy w inny sposób. Zastanów się ile dla ciebie trwa “teraz! to teraz, które trwa obecnie! czy “teraz” trwa sekundę, 20 sekund może minutę, może jest to 10 minut lub godzina A może jest to zależne od tego co robisz? Czasami czas płynie szybko i ucieka nawet nie wiadomo kiedy, zazwyczaj bywa tak kiedy robimy coś co nas bardzo interesuje, co nas pochłania do reszty. Bywa też tak, że czasem strasznie czas się dłuży. Zazwyczaj gdy się nudzimy lub kiedy na coś czekamy. Czas psychologiczny to obszerny temat i ma duże znaczenie na to jak funkcjonujemy. Jako ludzie poruszamy się w trzech obszarach czasu psychologicznego w przeszłości teraźniejszości i przyszłości. nazywamy je perspektywami czasu, ale perspektywy czasu to trochę coś więcej niż samo rozgraniczenie,, co jest przeszłością, a co przyszłością.  Możemy wyróżnić kilka perspektyw czasu, które  charakteryzują nas w dany sposób, tak jakby były cechami osobowości. Wyróżniamy dwie przyszłe perspektywy czasu: pozytywną i negatywną. Dwie teraźniejsze: fatalistyczną i hedonistyczną. Oraz dwie przyszłe: przyszłość i przyszłość transcendentalną. Każda z tych perspektyw jest jak skala, na której możemy być wysoko lub nisko umiejscowieni. Możemy mieć duże nasilenie danej perspektywy czasu lub małe nasilenie. Świadomość tego jak jesteśmy umiejscowieni na skali tych perspektyw czasowych daje nam ogromne możliwości samorozwoju i poszerzania samoświadomości. Perspektywy czasowe Mają ogromny wpływ na naszą interpretacja świata, nastrój a także na nasze zachowanie. Jeśli więc ciągle dopada cię chandra i pogrążasz się smutku lub bezsilności powinnaś powinieneś, zajrzeć w głąb siebie i uświadomić sobie co na to wpływa, żeby móc to zmienić. w dzisiejszym Pokażcie Omówię temat perspektyw czasowych dzięki którym będziecie mogli odzyskać kontrolę nad swoim nastrojem i zachowaniem. 

Aby wyciągnąć z tego wpisu maksimum, zapraszam cię DO robienia testu. Na mojej stronie internetowej jest zakładka materiały tam znajdziesz test  perspektyw czasowych Zimbardo. test ten jest ogólnie dostępny Na stronie autorów testu thetimeparadox.com na mojej stronie znajdziecie jednak polską wersję tego testu. Wykonanie testu zajmie około 5 minut a da bardzo duży wgląd w siebie.

 perspektywy czasu są to Ramy czasowe na które dzielimy różne czynności, czyli przeszłość teraźniejszość i przyszłość. We wstępie mówiłem, że jest ich 6 bo są dwie przeszłe, dwie teraźniejsze i dwie przyszłe. teraz Omówię każdą z nich.

Przeszła negatywna perspektywa czasu odnosi się do naszych negatywnych wspomnień a dokładniej do ich interpretacji. Nie jest to miara ilości negatywnych wspomnień, Jest to miara naszego skupiania się na negatywach z przeszłości.  Nasze wspomnienia nigdy nie są dokłądnym odwzorowaniem tego co przeżyliśmy. Nasza pamięć nie działa jak kamera nagrywająca film, który tylko w wyjątkowych sytuacjach się urywa. Gdy przywołujemy wspomnienia, robimy rekonstrukcję zdarzeń. rekonstrukcja jednego zdarzenia może za każdym razem być inna, lub zmieniać się na przestrzeni czasu. Na pewno zdarzyło się wam zauważyć, że pamiętacie szczegóły jakiejś sytuacji, troszeczkę inaczej niż znajomi. A może nawet staraliście się przekonać  ich, że to wy lepiej pamiętacie! Poza oczywistym efektem innej perspektywy, różnice wynikają z niedokładności naszych rekonstrukcji. Są nawet udokumentowane sytuacje wszczepienia komuś wspomnień za pomocą serii sugerujących pytań. O tym powinni wiedzieć wszyscy siedzący w branży przesłuchań – policjanci, prokuratorzy i biegli sądowi.   Skoro już wiecie, że wspomnienia, to nie dokładne odbicie przeszłości, tylko podatna na sugestie i zmiany rekonstrukcja, możemy powrócić do perspektywy czasowej. Osoby z dużym nasileniem przeszłej negatywnej perspektywy, bardzo mocno skupiają się na przykrych sytuacjach z przeszłości. Często wracają do negatywnych wspomnień, rozpamiętują je i rozdrapują w ten sposób stare rany, nie dając im się zabliźnić. Patrzą w przeszłość, myśląc w kategoriach krzywdy, bólu, wstydu i gniewu.

Osoby które mają niskie nasilenie tej perspektywy wcale nie mają mniej negatywnych wspomnień, One potrafią sobie z nimi lepiej radzić. Mają te wszystkie negatywne sytuacje przepracowane. Gdy spoglądają w przeszłość, widzą doświadczenie, naukę, źródło siły lub źródło zabawnej anegdoty. Zastanawiacie się Jak to robią? Po prostu- Inaczej interpretują swoją przeszłość niż osoby z dużym nasileniem przeszłej negatywnej perspektywy. Tu znaczenia nabiera to co mówiłem o działaniu pamięci, że tworzy rekonstrukcje. To my     tworzymy te rekonstrukcje i to od nas zależy,  jak te rekonstrukcje będą się modyfikować na przestrzeni czasu. Nie ważne jest czy pamiętasz coś dokładnie tak jak to było, ważne by pamiętać to w sposób dobry dla nas, w sposób konstruktywny. Jeżeli test o którym mówiłem pokazał, że masz duże nasilenie przeszłej negatywnej perspektywy czasu to postaraj się zmienić stosunek do swojej przeszłości. Zacznij doszukiwać się w tych wspomnieniach, tego co cię buduje! Każda negatywna sytuacja daje ogromne doświadczenie. Skup się na tym jak bardzo doświadczonym człowiekiem jesteś. Ile mądrości w tobie dzięki twojej przeszłości. Mówi się “co mnie nie zabije , to mnie wzmocni” skorzystaj z tego! Zauważ jak mocny masz charakter,  dzięki tym wszystkim krzywdom, których doznałaś/Doznałeś. Każda negatywna historia ma dobre zakończenie, czy potrafisz się nią cieszyć? czy potrafisz ją docenić? Ludzie po tragicznych wypadkach, w których stracili sprawność, potrafią się cieszyć życiem – bo wiedzą jak niewiele brakowało by je stracić. Doceń to, że nie stało się nic gorszego! Doceń to, że wiesz jak zapobiegać takim sytuacjom, lub jak w nich postępować! Nie ważne są sytuacje – ważna jest twoja interpretacja tej sytuacji. To ona Cię niszczy i ona może cię budować oraz dawać siłę!

Kolejną perspektywą jest perspektywa przeszła pozytywna. i analogicznie do przeszłej negatywnej. Nie liczą się fakty i zdarzenia – liczy się twoja interpretacja tych zdarzeń. Osoby z dużym nasileniem przeszłej pozytywnej częściej wspominają pozytywne zdarzenia i więcej rzeczy interpretują pozytywnie. Poświęcają im więcej uwagi. Doszukują się we wszystkich zdarzeniach czegoś pozytywnego. Nie ważne jest ile pozytywnych zdarzeń w życiu było, ważne jak często do nich wracasz, jak często pielęgnujesz te wspomnienia. Jeśli z testu wyszło, że masz małe nasilenie tej cechy, postaraj się częściej wracać do pozytywnych wspomnień. Staraj się je pielęgnować. Celebruj wszystkie osiągnięcia, te duże i małe. Chwal się nimi przy bliskich. Pozwól sobie odczuwać dumę, nawet z małych osiągnięć. Na spotkaniach z bliskimi stwórz atmosferę do pozytywnych  wspominek. Kiedy Spojrzysz w swoją przeszłość i zauważysz, te wszystkie dobre rzeczy – a pomyślisz o sobie cieplej. Docenisz się. Automatycznie przecież doceniamy ludzi z ciekawą pozytywną przeszłością. Mówimy że są fajni i inspirujący – pozwól sobie pomyśleć tak o sobie. 

Jeżeli jest Ci mega trudno interpretować zwykłą prozę życia w sposób pozytywny – mam dla Ciebie ćwiczenie, które pomoże ci budować pozytywną przeszłość. To dziennik pozytywnych zdarzeń. prowadzony regularnie uczy pozytywnej interpretacji i zauważania małych powodów do szczęścia. Dzięki niemu nauczysz się dostrzegać więcej pozytywów i nauczysz się cieszyć z małych rzeczy. Nauczysz się także celebrowania swojej krótkoterminowej przeszłości i przekuwania jej na długoterminową pozytywną perspektywę czasu przeszłego. Dziennik pozytywnych zdarzeń to nic innego jak notatnik lub zeszyt, w którym będziesz zapisywać co najmniej 3 pozytywne zdarzenia z każdego dnia. To zadziwiające jak fajnie to działa. Musisz jednak przestrzegać pewnych zasad by osiągnąć maksymalną skuteczność. 

po pierwsze – musisz to robić regularnie. Polecam Wyznaczyć sobie to jako cel z pomocą strategi SMART tej z drugiego odcinka – materiały do odcinków dostępne na mojej stronie mojpsychologonline.pl 

Po drugie, koniecznie zapisuj to w tradycyjny sposób na papierze! nie w telefonie! – Nie będę wchodził w szczegóły dlaczego akurat w ten sposób. Zaufaj mi, że tak to lepiej zadziała.

Po trzecie – bardzo ważne – Zapisuj pozytywne zdarzenia zaraz przed zaśnięciem. Niech to będzie ostatnia rzecz, którą robisz przed zaśnięciem. To nastroi cię pozytywnie przed samym snem. Poprawi zasypianie i podniesie jakość snu. Sen to reset dla umysłu albo nawet lepiej – defragmentacja dysku. Umysł układa sobie wszystko czego się doświadczyło w danym dniu i porządkuje w rejestrach uporządkowanych już wcześniej. Nie masz wpływu na sam proces defragmentacji ale możesz się do niej odpowiednio przygotować, nastrajając się na pozytywne myślenie. 

Jak już wiecie, interpretacja faktów jest ważniejsza niż same fakty. Czasem nawet lepiej nie skupiać się na samych faktach tylko na otoczce im towarzyszącej. Skupiać na pozytywnej interpretacji zarówno pozytywnych zdarzeń, zwykłej prozy życia, oraz negatywnych zdarzeń. Twoja interpretacja tworzy twoje myśli, które są odzwierciedleniem twojego odbioru świata. Te myśli wpływają na emocje jakie Ci towarzyszą. Zadbaj więc o swój nastrój i swoje samopoczucie, dbając o higienę psychiczną słuchając i śledząc mnie w mediach społecznościowych – Mój psycholog online.

W następnym odcinku poruszę kolejne perspektywy czasu – równie ważne dla naszej higieny psychicznej.

Przy nagrywaniu tego odcinka pomocna była książka Paradoks czasu Philipa zimbardo i johna Boyda

dzięki za dziś i do usłyszenia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.