Motywacja z psychologiem online

Motywacja z psychologiem online

Czujesz, że brakuje Ci motywacji do podjęcia jakiś działań? Dobrze trafiłaś/eś! Głównym sposobem motywowania siebie i innych jest odnalezienie powodów do tego działania. Trzeba się zastanowić dlaczego chcę podjąć dane działanie. I tu z pomocą przychodzi seria zasadniczych pytaniach, które pozwalają odnaleźć w sobie powody do zmiany.

 Ostatnio pisałem o wyznaczaniu celów w sposób zapewniający osiągniecie sukcesu. Była to prosta i skuteczna metoda psychologa online. Mówiłem o tym, że dzięki tej metodzie można wyznaczyć cele dotyczące naszych najważniejszych wartości życiowych, o których mówiłem w pierwszym odcinku podcastu psychologicznego. Tej metody wyznaczania celów można użyć także do celów niezwiązanych z naszymi wartościami życiowymi. Bywa tak, że mimo tego, że coś chcielibyśmy zrobić, nie mamy do tego motywacji. Czujemy, że powinniśmy, ale nie potrafimy się zebrać, nie czujemy tego zapału, który pozwoliłby nam ruszyć lub po prostu boimy się porażki. 

Zazwyczaj nasz pierwszy pomysł na motywowanie innych ludzi jest próba pokazywania dlaczego powinni dokonać zmiany. Jak wujek dobra rada, który wszystkim potrafi życie ułożyć, tylko nie sobie. Dajemy pseudo porady psychologiczne, czyli proste rozwiązanie jak coś osiągnąć – na przykład – “zapisz się do szkoły językowej – jak zapłacisz to zaczniesz się uczyć – proste!”. Podobnie próbujemy zmotywować siebie mówiąc np. ”muszę w końcu iść na kurs programowania – gdy zapłacę to na pewno będę się uczyć”. Ale później nie podejmujemy żadnych kroków, w tym kierunku co wywołuje u nas wyrzuty sumienia, złość  lub bezsilność. – Dzieje się tak dlatego bo rozkazujemy sobie, co powoduje automatyczny bunt. Nazywa się to prawem reaktancji psychologicznej i działa zawsze gdy ktoś chce nas do czegoś zmusić.

Tak jest w przypadku gdy sprzedajemy sobie lub innym gotowe rozwiązanie, mówimy jak konkretnie to zrobić. Ale wujek dobra rada nigdy nie bierze pod uwagę, że osoba którą motywuje, najprawdopodobniej wie jak coś zrobić lub jak się za to zabrać – myśli o tym nie od dziś i pewnie przemyślała już wszystkie scenariusze. Jeżeli próbujemy motywować siebie, intuicyjnie mówimy to sobie na głos przy znajomych a później się wstydzimy, że wyszliśmy na ludzi niekonsekwentnych. 

W tym tekście będę odnosił się głównie do motywowania siebie ale pamiętajcie, że ten sposób można z powodzeniem zastosować do motywowania innych osób, bliskich lub współpracowników. 

Kluczem do zmotywowania siebie jest uświadomienie sobie trzech rzeczy: 

po pierwsze, że nic nie musisz robić,

po drugie że masz w sobie wystarczająco dużo motywacji,

po trzecie że koncentracja na najmniejszej motywacji jest lepsza od skupiania się na oporze. 

Terapia online będzie potrzebna?

Nie – Po prostu, nie mów w kółko “muszę to zmienić” tylko “chcę to zmienić”. Jeśli Ci się wydaje, że nie masz motywacji to jesteś w błędzie, bo skoro o czymś myślisz w kategoriach motywacji to jest w tobie choćby najmniejsza iskra chęci, którą można rozpalić. I nie skupiaj się na tym co ci przeszkadza w zrobieniu czegoś tylko jaką masz do tego motywację. Terapeuta online czy psycholog mogą się przydać jeżeli po zastosowaniu tej metody dalej nie będzie efektu.

Aby się zmotywować pomyśl dlaczego chcesz coś zrobić. Nie chodzi tu o powierzchowne “chcę umieć mówić po angielsku bo w obecnych czasach to norma”. Chodzi o to by sięgnąć głębiej i znaleźć w sobie  osobiste głębokie powody dla których chcemy podjąć dane działanie. We wstępie mówiłem o tym, że pomaga w tym seria pytań, które należy sobie zadać. Przedstawię je wszystkie a później omówię sens ich zadawania byście mogli poznać cały mechanizm motywowania siebie.

  1. dlaczego mógłbym dokonać zmiany?
  2. w jakim stopniu jestem gotowy na zmianę (w skali od 1 do 10)
  3. dlaczego nie wybrałem mniejszej liczby?
  4. Wyobraź sobie że nastąpiła zmiana – jakie są jej pozytywne skutki?
  5. dlaczego te skutki są dla Ciebie ważne?
  6. Jaki jest następny krok, jeśli takowy istnieje?

Poświęć więc chwilę i zadaj sobie tych kilka pytań i rozpal drzemiącą w tobie motywację. Najlepsze rezultaty osiągniesz zapisując wszystko na kartce, pisząc odpowiedzi na kolejne pytania w sposób swobodny i nieograniczony.

Zastanawiasz się pewnie jak to jest, że kilka pytań zadanych sobie lub komuś ma rozpalić motywację. Opiszę teraz mechanizmy psychologiczne, które zaczynają działać po zadaniu każdego kolejnego pytania.

  1. dlaczego mógłbym dokonać zmiany?

Skupiasz się się na tym co wpływa na to że chcesz podjąć dane działanie. Dosłownie! nie na tym “Jak coś zrobić”, a na tym dlaczego. Na przykład zamiast myśleć jak upchnąć ćwiczenia w grafik myśl dlaczego “mógłbym zacząć ćwiczyć” -np. “…dlatego bo poprawi to moje samopoczucie”.

Uważaj na pytania typu “dlaczego nie..?” dlaczego by nie zacząć ćwiczyć? Takie pytanie otwiera furtkę czekającym na to myślom, które nam dokładnie powiedzą dlaczego tego nie robić. Taki potok myśli utrudni nam proces skupienia się na tym dlaczego mógłbym zacząć ćwiczyć. Dlatego to pytanie trzeba potraktować bardzo dosłownie i szukać przyczyn dla czego mógłbym dokonać zmiany. Jeżeli mimo prób nic nie przychodzi do głowy to pomyślcie sobie dlaczego ostatnio podjęliście daną czynność np. “ostatnio byłem biegać” – Dlaczego? lub” zrobiłem zdrową sałatkę zamiast frytek” – dlaczego?. To pomoże dotrzeć do myśli, o którą nam chodzi do myśli “biegałem bo chciałem w ten sposób przepalić stres” albo “zrobiłem zdrową sałatkę żeby uniknąć zgagi po tłustych frytkach”. Można też pomyśleć dlaczego kiedyś ćwiczyłem, jadłem zdrowo lub nie paliłem.

Unikajcie odpowiedzi, typu “ jakoś tak wyszło”, “zupełnie przypadkiem” “bo ktoś mnie zmusił” – skoro podjęliście dane działanie to znaczy, że taka była wasza wola – uczymy się przy okazji poczucia kontroli i odpowiedzialności za nasze działania – w końcu to my kierujemy naszym zachowaniem a nie jakiś mały chochlik w naszej głowie.

  1. w jakim stopniu jestem gotowy na zmianę (w skali od 1 do 10)? 

Odpowiedź na to pytanie pozwoli nam zobrazować sobie na na ile rzeczywiście jesteśmy w stanie dokonać zmiany zachowania. Często bywa tak że sami jesteśmy zaskoczeni tak dużą motywacją na skali od 1 do 10 do zrobienia pierwszego kroku.

  1. Dlaczego nie wybrałem mniejszej liczby?

no dla tego bo…. hmmm no właśnie! – dobre pytanie. – Dzięki niemu mamy możliwość głębszej refleksji nad naszymi powodami do zmiany. Możemy sobie uzmysłowić dlaczego aż tak nam na tym zależy. Szukamy odpowiedzi na pytanie dlaczego tak a nie na pytanie “pułapkę” dla czego nie. Dlaczego taka duża ta liczba? nie wybrałem mniejszej liczby ponieważ mi na tym zależy, i tu powoli zbliżamy się do rozpalenia naszej motywacji. Jeśli jednak ktoś test tak zdemotywowany, że jego odpowiedź na poprzednie pytanie wynosiła 1 warto zastanowić się co byłoby potrzebne by 1 zmieniło się w 2. – Czasami może to być zdecydowanie się na mniejszą zmianę  np. Zamiast rzucić palenie na co nie mam gotowości, mogę się zapytać na ile jestem gotów zrezygnować z tego jednego papierosa przed śniadaniem. Albo jeśli nie jestem gotowy przejść na dietę keto to może warto chociaż ograniczyć węglowodany pozbywając się ich ze śniadania. gdy jedynkę zmienimy na 2 warto jeszcze raz zadać sobie pytanie “dlaczego nie wybrałem mniejszej liczby?” i uruchomić proces myślenia co mną kierowało by wybrać dwa, w czym kryje się ta moja motywacja…

4. Wyobraź sobie, że nastąpiła zmiana – jakie są jej pozytywne skutki?

Możemy puścić wodzę fantazji nie skupiając się jednak na tym jak do tego doszło ani na tym, że tego się nie da zrobić. W magiczny sposób zmiana zaszła – zastanówmy się co dobrego ta zmiana mi przynosi, jakie są najlepsze pozytywne jej skutki. Ten proces myślowy otwiera nam furtkę do trochę głębiej schowanych powodów dla których mamy dokonać zmiany. Główny mechanizm działania tego kroku polega na pokazaniu nam nagrody która jest dla nas wartościowa a chętniej robimy coś dla nagrody niż dla uniknięcia kary (którą, z resztą może być żal za nie zrobienie czegoś).

  1. Dlaczego te skutki są dla Ciebie ważne? x5

Najważniejszy punkt. Tu dochodzimy już do głębi. Do najistotniejszych dla nas powodów działania. Zastanawiamy się dlaczego pozytywny skutek dokonanej zmiany jest dla nas ważny. i tak 5 razy! Ten punkt wydaje się banalny ale nie jest taki jeżeli podejdziemy do niego z zaangażowaniem. Należy wziąć kartkę i długopis zadać sobie pytanie po raz pierwszy i zapisać odpowiedź dlaczego te skutki są ważne? np. “bo chcę mieć lepszą kondycję”. następnie zapytaj się po raz drugi dlaczego lepsza kondycja jest dla mnie ważna? –  “bo z dobrą kondycją mam zawszę masę energii”. Zapytaj się po raz trzeci, tym razem dlaczego ważne by mieć więcej energii? np. “bo jak mam więcej energii to lepiej wpływam na innych”. Czwarty raz –  dlaczego pozytywne wpływanie na innych jest dla mnie ważne? – ”bo czuję, że lepiej zarządzam zespołem w pracy. Piąte dlaczego – dlaczego lepsze zarządzanie zespołem jest dla mnie ważne? – “bo zawsze dążyłem do tego by być liderem, ale nie takim zwykłym człowiekiem dającym rozkazy i biorącym na siebie odpowiedzialność, marzyłem o tym by być inspiracją dla ludzi pracujących ze mna i żeby moc poczuć prawdziwe uznanie innych, żeby osiągnąć to czego nigdy nie miałem, bo się wycofywałem i byłem bierny a teraz chcę to zmienić!” – Doszliśmy do bardzo głębokiej i osobistej motywacji, do czegoś co jest dla nas niezwykle istotne – a wyszliśmy od banału.

6. ostatnie szóste pytanie to: “Jaki jest następny krok?”

Tu można zapisać sobie pierwszy krok w kierunku zmiany, wyznaczyć cel, czy sformułować postanowienie. Przy tym punkcie odsyłam do drugiego odcinka mojego podcastu psychologicznego o wyznaczaniu celów aby nie zaprzepaścić jednej z ważniejszych decyzji w waszym życiu. Wersja tekstowa na blogu psychologicznym

Jak słyszeliście w kroku 5x dlaczego, przeszedłem od tego, że kondycja jest ważna do tego że chcę być liderem by wyswobodzić się z objęć wewnętrznego krytyka, który dusił mnie całe życie. Ten przykład wcale nie jest mocno przekolorowany. Tak powinien zadziałać na nas ten mechanizm, żeby dotrzeć do najgłębszych pokładów motywacyjnych ukrytych głęboko w naszej osobowości.

Zapraszam na mojego instagrama i facebooka, będą tam informacje o terminach kolejnych odcinków i inne ciekawe informacje.